Usein kysytyt kysymykset

• Missä ajassa korvausta täytyy hakea? 6kk kustannusten syntymisestä.
  • Mitä lomakkeita minun tulee täyttää, jotta saan korvauksen? Täytä korvaushakemus, jonka liitteeksi tulee maksettu lasku/kuitti.
  • Voiko julkisen terveydenhuollon laskut toimittaa maksamattomina Sairauskassaan? Voi toimittaa. Julkisen terveydenhuollon lasku tulee toimittaa ajoissa ennen eräpäivää sairauskassaan. Esim. poliklinikka-, terveyskeskus-, sairaalahoitopäivä- ja hammashoitomaksu. Hox!, hammashoito max. 300€ kalenterivuodessa, sairaalahoitopäivä 20 hoitopäivää kalenterivuodessa, kotisairaalamaksu 45 hoitopäivää kalenterivuodessa). Maksamattomiin laskuihin ei lisätä korvaushakemusta!
  • Korvataanko piilolinssejä? Kyllä (silmälasikorvaus).
  • Korvaako sairauskassa silmien laser-leikkausta? Kyllä, kun kyseessä on näkökykyä korjaava leikkaus. Korvaus maksetaan silmälasikorvauksena.
  • Miten teen e-laskusopimuksen? E-laskusopimus tehdään omassa verkkopankissa. Tunnistetieto on jäsenen henkilötunnus. E-laskuun ei tarvitse merkitä itse viitenumeroa, eikä jäsenmaksun määrää.
  • Onko hautausavustusta? Ei ole, kumottu 1.1.2018 alkaen
  • Saako sairauskassa tiedon vakuutetun menehtymisestä? Ei saa, sairauskassalle on ilmoitettava erikseen.
  • Mitä Sairauskassa EI korvaa?
    • kotisairaanhoitoa
    • palvelukotiasumista
    • ambulanssin omavastuu (25€)
    • ajokorttitodistus