Sähköinen asiointipalvelu Iris

Veitsiluodon Sairauskassassa on käytössä myös sähköinen asiointijärjestelmä Iris

Iris on sairauskassojen yhteinen palvelu joustavaan sähköiseen asiointiin. Sähköisessä palvelussa jäsenet voivat lähettää korvaushakemukset ja liitteet nopeasti omaan kassaansa, ja voivat seurata sen etenemistä käsittelyssä. Sähköinen palvelu nopeuttaa myös tiedonkulkua, ja tarvittavat hakemuksen lisätiedot saadaan nopeasti käsittelyyn mukaan. Myös yhteystietojen muutokset hoituvat sähköisessä asioinnissa joustavasti ja tietojen oikeellisuus on sieltä helppo tarkistaa; esim. tilinumero tms. Iris-palvelu toimii yleisimmillä Internet-selaimilla.

Palveluun pääset kirjautumaan osoitteesta https://veitsiluoto.omasairauskassa.fi.

Palvelun käyttöönotto:

Ennen ensimmäisen korvaushakemuksen lähettämistä sinun tulee tunnistautua palveluun ja odottaa, että Sairauskassa hyväksyy sinut palvelun käyttäjäksi (käsittelyaika noin 7 arkipäivää). Saat hyväksymisestä kuittauksen sähköpostiisi. Tämän jälkeen palvelu on käytössäsi koko jäsenyytesi ajan. Voit kirjautua toiminnolla "Siirry tunnistuspalveluun". Kirjautuminen tehdään verkkopankkitunnuksilla. Tunnistautumisen jälkeen palaat takaisin Iris-palveluun, ja sinut kirjataan automaattisesti sisään.

24.6.24 alkaen ei Iriksen kautta voi enää lähettää maksamattomia laskuja, vaan ne on maksettava ensin itse ja haettava korvauksia kassalta.

Uuden korvaushakemus pääset tekemään kohdasta Korvaukset > Tee uusi korvaushakemus.

Korvausten hakeminen-ohje (ohjeistus löytyy myös Iris-palvelusta):

Aloita korvaushakemuksen tekeminen lisää uusi rivi -toiminnolla. Valitse korvauslajiksi KORV- Sairaanhoidonkorvaus. Täytä kohdat kustannus, käyntipvm. ja lukumäärä -kentät. SVL-summa kenttä täytetään vain, jos kuitilla/ laskulla näkyy vähennetty kelakorvaus.

• KUSTANNUS:Täytä tähän kenttään alkuperäinen kustannus (ennen mahdollisen kelakorvauksen vähentämistä). Toimistomaksua, laskutuslisää, kantamaksua tms. ei huomioida kustannuksessa (sairauskassa ei maksa näistä lisäetua).

• SVL-SUMMA:Täytä tähän kenttään mahdollisesti vähennetty kelakorvaus. Mikäli kuitilla/laskulla ei näy kelakorvausta, voit jättää kentän tyhjäksi.

• KÄYNTIPÄIVÄ / OSTOPÄIVÄ:Täytä tähän kenttään käyntipäivämäärä. Mikäli käyntipäivämääriä on useita, kenttään merkitään viimeisin käyntipäivä. Silmälasikorvausta haettaessa kenttään merkitään lasien ostopäivä (sama kuin kuitissa).

• LUKUMÄÄRÄ:Tähän kenttään merkitään käyntipäivien lukumäärä. Lääkeostoissa kenttään merkitään ostettujen lääkkeiden kappalemäärä.

• VIITEHINTA ja PALVELUSETELIkentät voidaan jättää täyttämättä. Mikäli haet korvausta useammasta maksutapahtumasta lisää rivi ja täytä toisen maksutapahtuman tiedot tälle uudelle riville.

Liitetiedot: Lisää hakemukseen liitteet. Maksukuitti tai laskulomake ovat pakollisia liitteitä. Lisäksi voit toimittaa meille apteekin lääkelaskelmia. Ethän kuitenkaan liitä hakemukseen lääkärinlausuntoja, poliklinikkatekstejä, reseptejä, tutkimus- ja hoitomääräyksiä tms. arkaluontoista tietoa sisältäviä asiakirjoja.

Pankkiyhteys: Lisää tai tarkista tilinumero jolle haluat korvauksen maksettavan.

Lisätiedot: Voit laittaa kassalle vapaamuotoista viestiä hakemukseen liittyen.

HUOM! 24.6. alkaen Iriksen kautta ei voi enää lähettää maksamattomia laskuja, vaan ne on maksettava ensin itse ja haettava korvausta kassalta.

Tarkista ja lähetä: Tarkista vielä lopuksi hakemuksen tiedot ja lähetä hakemus. Voit myös tallentaa hakemuksen keskeneräisenä ja palata täyttämään sitä myöhemmin. Paina vielä lopuksi Valmis-painiketta. Kirjaudu lopuksi ulos palvelusta.

Olemme sinuun puhelimitse yhteydessä, mikäli korvauksen tarvitsemme lisätietoja korvauksen maksamiseksi. Kun olemme käsitelleet hakemuksen, näet korvauskuitin Raportit-välilehdellä.
Liitteen tulee olla muodossa pdf, jpg, tiff tai png. liitteen koko voi olla enintään 5 megatavua.